2013. aug. 26.

Bútorfestő kisokos, avagy más kárán tanul aki okos!

Most bemutatok nektek egy méregdrága bútort.
Már ami az eszmei értékét illeti. Annyit tanultam dolgoztam rajta, hogy nem lenne az a pénz, amiért megválnék tőle. Amúgy sem, mert nagyon mutatós darab lett belőle.

Az úgy volt, hogy pultra ültethető mosdót szerettem volna a kis fürdőszobába. A mosdó beszerelése előtt néhány nappal viszont még nem volt meg a megfelelő bútor, amire rákerült volna. Bár az idő erősen szorított és az anyagi lehetőségek is adottak voltak, mégis vártam a megfelelő szekrényre.
Ekkor találtam rá egy hirdetési portálon erre a masszív kis jószágra, amit 8000 Ft-ért hirdettek. Egy idős nénitől került hozzánk, egészen Csillaghegyig mentünk érte. A néni elmesélte, hogy a komód már 80 éves és nagyon szerette, de költözés miatt nem tudja megtartani. Aggódva kérdezte, hogy mi lesz vele és nagyon megörült amikor mondtuk neki, hogy egy gyerkőc fürdőszobába fog kerülni némi átalakítás után.


Az öreg, robusztus, tömör fából készült art deco stílusú bútort a beépítés (és átalakítás) előtt élesben is teszteltük. 


A tényleges magasságot látva döntöttem úgy, hogy egy fakalapács és egy véső segítségével megválunk a lábaitól a gyerekbarát felhasználhatóság végett.


Ezután lecsiszoltam, majd folyékony fával kijavítottam a hibákat. Utóbb megtudtam, hogy ez hibás sorrend, mivel először kell lealapozni a bútort és csak utána szabad a fatapaszolással foglalkozni. Ugyanis az alapozó festék sokkal látványosabbá teszi azokat a sérüléseket, egyenetlenségeket is amiket előtte esetleg nem vettünk észre. Ráadásul az alapozó réteget úgyis vissza kell csiszolni, így egyszerre a javított részek csiszolása is megtörténik, nem kell külön bíbelődni vele. 

menet közben kiszereltem a zárat és folyékony fával eltüntettem a helyét

egyébként ez egy fenomenálisan jó anyag, nagyon könnyű volt vele dolgozni és szerencsére jó hamar száradt

Csak hogy ne legyen olyan egyszerű a dolog, munka közben arra is rá kellett jönnöm, hogy az eddigi munkák során azzal, hogy túl sokáig használtuk a csiszolópapírokat költséghatékonysági célzattal ilyen szépen sikerült elkoptatni a csiszolófejet. Úgyhogy Ti ezen ne "spóroljatok", azonnal cseréljétek le a papírt, ha már nem az igazi!


Csiszolás, alapos portalanítás után tehát következett az alapozó réteg felhordása. Én a Trinát univerzális alapozóját választottam, ár-érték arányban ez volt a legszimpatikusabb. 


Ekkor jött a feketeleves. Az alapozó és a sok csiszolás hatására néhány helyen felpúposodott az eredeti festés, így fatapaszostul, alapozóstul le kellett hántani a teljes külső lakkréteget, ami eredetileg a bútort borította. 
itt már volt segítségem :)

Szóval megint alapozás és javítás következett. Az alapozás után, meg kell várni a teljes száradást. Utána újra át kell csiszolni a felületet, de erre elég már egy 80-as, 100-as csiszolópapír is és a gép sem szükséges hozzá. Itt inkább már csak a felület mattítása a cél. 
Ha az alapozással és az azt követő fatapaszolással és a csiszolással is megvagyunk, jöhet a végleges szín. A festés technikáját tekintve viszont megint tanultam valami újat. 
Először ugyanis szöszöltem vele egy csomót, amúgy csajosan ecsettel szép vékonyan felhordtam, majd száraz hengerrel simítottam a festéket. Ekkor azonban a körülöttem sertepertélő szakemberek megszántak és megmutatták a frankót. Azóta tudom, hogy bátran rá kell borítani a festéket a vízszintesen elhelyezett felületre (az ésszerűség határain belül) és határozott mozdulattal el kell simítani a festéket a hengerrel. Először mindegy az irány, csak fessük le az egész felületet. Az utolsó mozdulatok azonban hosszában egyirányúak legyenek. A végeredmény gyönyörű (ha tényleg nem kenitek túl vastagon a festéket) és fele annyi idő, mint az ecsetes-hengeres simítós technikával. 


A fedőfestéket lehet egy- vagy két rétegben is felkenni, attól függ milyen igénybevételnek lesz alávetve az átalakítandó bútor. 

Az a jó egy építkezésen, hogy rengeteget lehet tanulni a különböző szakemberektől. Például hogy miként kell bútort felújítani, hogyan lehet gyorsan és szépen falat festeni, illetve hogyan nem szabad másra bízni az utolsó réteg festék felkenését, amely ha túl vastag rétegben kerül a fára, megbőrösödik és kezdhetjük előröl az egész folyamatot... 

Ekkor tanultam meg azt is, hogy a túl vastag festékréteg eltávolítására legmegfelelőbb eszköz a hőlégfúvó.
Őszintén bevallva itt már megremegett a térdem és furán tikkelni kezdett a jobb szemem amikor a környezetemben valaki kiejtette bármelyik szót is "a fürdőszoba, a komód, a sürgős, az átalakítás, a festés és a holnap jönnek a vizesek" közül.

Szóval most jól figyeljetek, ha bútort szeretnétek festeni tapasztalatból ajánlom a következő menet szigorú betartását:
  • Csiszolás, durvább esetben felpattogott lakkréteg teljes eltávolítása hőlégfúvó segítségével
  • Portalanítás vastag, nagyméretű ecset és rongy használatával
  • Alapozás, hengerrel történő simítással
  • Folyékony fával való javítás, melyet tiszta spakli segítségével vékony rétegben eszközöljünk
  • Száradás után finom csiszolóval való felület mattítás
  • Portalanítás
  • Festés 1 vagy 2 rétegben

Büszke vagyok, mert nem adtam fel és nem futottam el az ikeáig egy mosdópultért. Inkább befejeztem, amit elkezdtem. És igen! Megérte! Szeretjük, nagyon!






6 megjegyzés:

  1. Hűűűű, de jó lett! Egy bútordarab merőben új élete. Köszönöm a leírást, épp ma kezdenék neki egy Bonanza íróasztal csiszolásának.

    VálaszTörlés
  2. húúú, meg hááá!! Ez igen! Öröm ilyet látni! :)

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm a dicséretet. Erre most én is büszke vagyok, nekem is nagyon tetszik :)

    Patrícia, hajrá hajrá, nagyon hálás feladatba kezdtél! A bonanza íróasztalok nagyon szépek.

    VálaszTörlés
  4. Sziasztok,

    épp fenyőbútor festés előtt állok, de jó volt ezt a cikket olvasni.

    Szép napit!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia,

      nagyon örülök, ha hasznát veszed a "kisokosnak" :) Sok sikert a bútorod átalakításához!

      Törlés